شرح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شرح

افضل موقع شرح عربى متكامل

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول الروبوت جالب المواضيع

لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك Empty
مُساهمةموضوع: لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك   لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 31, 2016 4:01 pm

انتوا ليه بتعملوا الذنب
عشان مقتنعين اننا داخلين النار بطيارة او بصاروخ
شايفين ان الجنة صعبة ومش هندخلها
واننا كده كده داخلين النار
صح؟
فى البوست ده هغيرلك تفكيرك تماما بس على شرط تقراه للأخر عشان لو تفكيرك متغيرش يفضل تبكى على نفسك لانك كده ميت تماما
من ظن ان الجنة صعب دخولها فقد اساء الظن بالله
إحنا دايما شايفين ذنوبنا أكثر من حسناتنا
يعنى مثلا طول النهار مشغلين اغانى ومبتركعوش فرض واحد
الشتيمة لبانة فى بقنا فى الوقت اللى مبنقراش فيه اية واحدة
حاجات من دى كتير صح؟
طب انا هقسم البوست ل 4 اقسام
القسم الاول عن مواقف حقيقية حصلت
القسم الثانى عبارة عن حاجة كده خفيفة تعرفكم ان الجنة سهلة جدااا على من سهلها الله عليه
القسم الثالث عبارة عن شوية حاجات هفكركم بيها تعرفكم انكم ممكن تجنوا مليار حسنة كل يوم على الاقل اظن مبتعملوش سيئات بالعدد ده كل يوم
القسم الرابع تحذير من السيئات الجارية وترغيب فى الحسنات الجارية
نبدأ بسم الله
القسم الاول مواقف حقيقية حصلت
لازم تعرف ان ربنا بيتعامل معانا بحسابات غيرنا خالص مثال صغير يوضح كلامى
يعنى الطالب اللى طول السنة مبيصليش وجه ليلة الامتحان صلى فى نيته انه ميبطلش يصلى مثلا لو ربنا نجاه فى الامتحان وبعد اما يحل الامتحان يبطل صلاة عادى ربنا هينجحه 
العاصى اللى كل شوية يعمل ذنب ويستغفر ويعمل ذنب ويستغفر ربنا بيغفرله إن الله لا يمل من من غفران الذنب حتى يمل العبد من الاستغفار
امثلة حقيقية توضح كلامى

مثال  لصحابى اسلم ولم يكن قد ركع ركعة واحدة ودخل مع الرسول فى غزوة احد كان يأكل بضع تمرات ليتقوى على القتال وفجأة قال اانتظر حتى انهى هذه التمرات والله إنها لحياة طويلة والله انى لأشم رائحة الجنة ها هنا واشار على مكلن مل اسفل جبل احد فقام ورمى التمرات وذهب يقاتل ونال ما تمناه نال الشهادة نال الجنة وهو لم يسجد لله سجدة
اليهودى الذى نطق الشهادة على يد رسول الله قبل ان يتوفى بدقائق قال النبى عليه الصلاة والسلام الحمد لله الذى نجاه بها
المرأة التى كانت تعبد الله لا تترك فرضا ولا عبادة الا وتفعلها ورغم ذلك دخلت النار فى قطة حبستها حتى ماتت
العاصى او الكافر لا اتذكر جيدا الذى دخل الجنة بسبب إنه سقى كلب فقط فعل واحد دخل به الجنة
فا ياريت فعلا تفكروا ان ربنا له حسابات غيرنا لو عجبك كلامى انزل على اول تعليق عشان تشوف الجزء الثانى
https://shar7.arabepro.com
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك   لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 31, 2016 6:45 pm

القسم الثانى عبارة عن حاجة كده خفيفة تعرفكم ان الجنة سهلة جدااا على من سهلها الله عليه الاول قبل اما اتكلم بخصوص الجنة عايز اسألك سؤال انت ايه امنيتك ؟ الصحة؟ المال او الرزق؟ حسن الخاتمة؟ الجنة؟ تقريبا دى امنياتنا فى الدنيا والاخرة صح؟ طب ايه رأيك لو قولتلك انت بإيدك تعمل كل ده بكل سهولة ويسر ؟ هقول ازاى بس عشان تعرف ازاى لازم تعرف الاول ان الصلاة اللى بتصليها هى هدية ليك من ربنا لو تفكرت فيها وهثبتلك عشان تعرف ان انت اللى محتاج تصلى

هل تعلم انه اذا تركت الصلاة لمدة عشرون عاما فانك بذلك قد تركت 36500 صلاة سوف تحاسب عليهم صلاة صلاة فإذا بطلت صلاتك بطل سائر عملك حتى لو كنت من افضل الناس فى الدنيا فى وقتك؟

هل تعلم انه عند إفتتاحك للصلاة وقبل قراءة الفاتحة فى اول ركعة انك تدعو وتقول "اللهم باعد بينى وبين خطاياى كما باعدت بين المشرق والمغرب، اللهم نقنى من خطاياى كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس ، اللهم اغسلنى بالثلج والماء والبرد" حمس مرات يوميا فى متوسط عشرون عاما يعنى دعيته 36500 مرة لو استجاب الله لك مرة منهم تكفى؟

هل تعلم إنك تدعوا بين كل سجدتين "أللهم أغفر لى،وأرحمنى،وأجبرنى،وأهدنى،أرزقنى" يعنى ما لا يقل عن خمس مرات يوميا يكفى أن يستجيب الله واحدة لك؟

تمعن جيدا فى هذا الدعاء .. هل تعلم إنك تدعو بعد التشهد الأخير فى كل صلاة تقول " اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر،ومن عذاب جهنم،ومن فتنة المحيا والممات ،ومن شر فتنة المسيح الدجال"

اقولك حاجة جميلة؟ عايز مفيش حاجة تمنعك من دخول الجنة غير إنك تموت بس؟

حديث النبى عليه الصلاة والسلام يقول"من قرأ أية الكرسى دبر (بعد) كل صلاة مكتوبة،لم يمنعه من دخول الجنة إلا الموت" اقراها خمس مرات فى اليوم والموت هو الوحيد اللى هيكون مانعك من الجنة

اقولك على حاجة أجمل وأجمل؟ إيه رأيك انك تمشى على الأرض وإنت معندكش ذنب واحد؟

يقول صلى الله عليه وسلم."من سبح الله دبر كل صلاة ثلاث وثلاثين، وحمد الله ثلاثاً وثلاثين، وكبَّر الله ثلاثاً وثلاثين، ثم قال تمام المئة لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير، غُفرت له ذنوبه وإن كانت مثل زبد البحر"

حديث أخر "إن الصلوات الخمس يذهبن بالذنوب كما يذهب الماء الدرن"

البعض يتملكه اليأس فقد فاتنى عشر سنوات لم اكن اصلى بها كيف اصلى هذه الصلوات ستأتى منقوصة يوم القيامة نقول أن الصلاة لا تصح الا فى وقتها وقد مضى وقت هذه الصلوات فكل ما عليك هو التوبة والندم على ما فات والإكثار من صلاة السنن والنوافل فإنه إن جائت صلاتك منقوصة فإن الله عز وجل يخاطب ملائكته إنظروا لعبدى هل له من تطوع؟ وأعلم ان التوبة تجب ما قبلها وعليك البدء الأن فسوف تحاسب منذ هذه اللحظة على هذه الرسالة التى وصلتك لو أهملتها

أخيرا أخى الكريم / أختى الكريمة : إعلموا إن الله لا يبارك فى مال يأتى عن طريق عمل يلهى عن الصلاة ومتقولش انا لقيت شغل بالعافية ومش عارف أجمع بينه وبين الصلاة إعلم إنه من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه أترك ذلك العمل فورا إرضاءا لله وسيعوضك الله خير وأفضل منه بكثير واعلم إنك إن أرضيت ربك سيرضيك

أخيرا أخى الكريم / أختى الكريمة : إعلموا إن الله لا يبارك فى مال يأتى عن طريق عمل يلهى عن الصلاة ومتقولش انا لقيت شغل بالعافية ومش عارف أجمع بينه وبين الصلاة إعلم إنه من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه أترك ذلك العمل فورا إرضاءا لله وسيعوضك الله خير وأفضل منه بكثير واعلم إنك إن أرضيت ربك سيرضيك إقرأ التالى

الدنيا غامقة فى عنيك وعمال تشتغل يمين وشمال ومش عارف تعمل ايه؟ الفلوس بتجيبها بالعافية ومش عارف تعمل ايه فى التزاماتك؟ خد الحديث دا عن ربنا عز وجل عشان تعرف السبب ايه ومتنساش تتمعن فى الحديث كويس جدااااا
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال : ( إن الله تعالى يقول : يا بن آدم تفرغ لعبادتي أملأ صدرك غنى وأسدُّ فقرك ، وإلا تفعل ملأت يديك شغلا ولم أسد فقرك ) رواه الترمذي وابن ماجة والإمام أحمد في مسنده وغيرهم ، وحسنه الترمذي وصححه الألباني .

إن كانت هذه الرسالة مفيدة لك فأرجوا الدعاء لى بهذا اللفظ يمكن قرائته " أللهم أهد كاتب هذه الرسالة الى صراطك المستقيم وارزقه حسن الخاتمة بسجدة خالصة لك وأرزقه الثبات عند الممات"
لا تجعلها تقف عندك أنشرها ولك الأجر والثواب

انزل للاسفل لقراءة الجزء الثالث

Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك   لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 31, 2016 6:53 pm

القسم الثالث عبارة عن شوية حاجات هفكركم بيها تعرفكم انكم ممكن تجنوا مليار حسنة كل يوم على الاقل اظن مبتعملوش سيئات بالعدد ده كل يوم فعال صغيرة جدا جدااااااا
ولا تأخذ مننا لا وقت ولا مجهود
وعشان الكل بيحب الارقام فهبدأ بيها
يمكن نجدها عامل مغرى لتكملة الموضوع والاستفادة منه
بسم الله ابدأ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"من استغفر للمؤمنين والمؤمنات كتب الله له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة"
تخيلوا يجماعة
حديث مش هياخد مننا ثوانى
هيتكتبلكم فيها ملايين الحسنات
تخيلوا لو كل يوم طبقنا الحيث دا
تخيلوا لما نقابل ربنا ونلاقى كمية الحسنات دى فى صحيفتنا بدون تعب ولا اى شئ
تخيلوا اكتر بقى اللى يساعد على نشر الحديث 
وكل واحد يقراه بعد كدا ويستغفر لهم هيجيلك حسنات قد ايه
شفتوا بقى اننا هنكسب من غير تعب

الحديث الثانى
"من قال سبحان الله وبحمده مائة مرة حطت خطاياه،وان كانت مثل زبد البحر"
يا الله
كم واحد معندوش ذنوب
كام واحد خالى من الذنوب
كام واحد نفسه يمشى وهوا مش عليه ولا ذنب
طب ما الحديث بين ايدينا اهو
عايزين ايه تانى
هياخد مننا وقت قد ايه
دقيقتين تلاتة
وذنوبنا كلها تغفر بإذن الله
نخيلوا احنا قلنا سبحان الله وبحمده مائة مرة وبعد كدا موتنا
تخيلوا بتقابلوا ربنا وانت عش عندك ولا ذنب
والله يجماعة احنا مقصرين كتير جداااااااااا
يبقى اتفقنا اننا هنكسب حسنات ونغفر سيئاتنا بإذن الله تعالى

الحديث الثالث
"كلمتان خفيفتان على اللسان ،ثقيلتان فى الميزان، حبيبتان الى الرحمن
سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم"
مين مننا مبيحبش ربنا
مين مننا مش عاوز يعمل اى حاجة ترضى ربنا
احنا لما بنكون عاوزين طلب من حد بنعمله الحاجة اللى بيحبها عشان يدينا الحاجة اللى احنا عاوزينها صح
انت بتتمنى من ربنا يوفقك فى حياتك
ويدخلك الجنة بعد مماتك
طب ما تدى لربنا الحاجة الى بيحبها
تقيلة عليك قوى
تخيل لو قلتها مرة واحدة فى اليوم
هتثقل ميزانك ازاى
تخيل نقولها 100 مرة فى اليوم هنثقل ميزانا ازاى
مش هتاخد مننا وقت
تخيلو كل الكلام اللى انا قلته دا ياخد مننا وقت قد ايه
وهنكسب منه قد ايه
الحديث الاول حوالى 5 ثوانى
الحديث الثانى 3 دقائق
الحديث الثالث 6 دقائق
يعنى 9 دقايق كسبنا 
مليارات الحسنات
غفرت جميع خطايانا
وبنمشى بصفة يومية
واحنا مغفورين الذنب ان شاء الله
طب تعالو نكملهم 10 دقايق ونشوف هنكسب ايه؟
تعالوا

الحديث الرابع
"قل هو الله احد تعدل ثلث القرأن"
تخيلوا معايا كدا
انا فى الدقيقة العاشرة دى ممكن اقول سورة الصمد كام مرة؟
12 مرة على سبيل المثال
يعنى ثواب قراءة القرأن كام مرة
اربع مرات
شفتو بقى فى 10 دقايق كسبنا قد ايه؟
مين مننا مبيمشيش 10 دقايق كل يوم لوحده
دا ان مكنش اكتر
مين مننا شايف ان الكلام دا تقيل رغم انه مش هيلكفنا وقت ولا مجهود

تعالوا بقى للخمس دقايق الباقييين
"من لزم الاستغفار جعل الله له من كل ضيق مخرجا.. ومن كل هم فرجا..
ورزقه من حيث لا يحتسب"
خمس دقايق نستغفر ربنا فيهم 
صعبة؟
مش هتتعبنا
طب واحد يوقلى طب منا غفرت ذنوبى فوق
استغفر ليه
طب وانت هتستغفر عشان ذنوبك بس
طب اقرا بقيت الحديث فايدة الاستغفار ايه؟
ياترى مين مننا مش عاوز ربنا يفرج همه
ويرزقه من حيث لا يحتسب
راجعوا نفسكو يجماعة دى ربع ساعة مش اكتر
ربع ساعة شوفو هتجيبلكم جبال حسنات يوم القيامة قد ايه؟
طب تخيلوا بقى انكو نشرتوا الموضوع دا بين اصحابكوا وصحباتكوا
تخيلوا بقى كل واحد بيعمل بالموضوع دانتوا بتاخدوا نفس حسناته من غير تعب ولا مجهود
"من سن سنة حسنة فى الاسلام فله اجرها واجر من عمل بها الى يوم القيامة"
ياسلاااااااام
يعنى لو علمت ابنى فى المستقبل يعمل كدا
وهوا علم حفيدى وهكذا
لو علمت اصحابى واصحابى علموا اصحابهم اللى معرفهمش وهكذا
تخيلوا جبال الحسنات اللى هتجيلى من ورا ربع ساعة فقط
ياترى بقى هنعمل بالربع ساعة دى ولا ايه نظامنا

انزل تحت لتكملة الموضوع
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك   لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك I_icon_minitimeالثلاثاء مايو 31, 2016 6:55 pm

القسم الرابع تحذير من السيئات الجارية وترغيب فى الحسنات الجارية بصوا ياجماعة فى حاجة اسمها سيئات جارية مثلا انا رفعت صورة على بروفايلى مخلة مثلا شافها 2 او 3 اخدوها نشروها شافها غيرهم اخدوها وهكذ لو انا موتت ايه اللى بيحصل طوال مالصورة دى متداولة طول ما هى حسنات عمالة تجيلى وانا فى قبرى المثال ده ينطبق على الاغانى او اى حاجة يمكن نشرها بسهولة عفى العكس من الحسنات الجارية لو انا عرفت واحد حديث ياخد منه حسنات لو عمل بيه انا خدت حسنة لو غيره عرف الحديث منه وعمل بيه بيجيلى حسنات حتى لو انا فى قبرى بيجيلى حسنات وعشان نردك قيمة تضاعف السيئات او الحسنات الجارية هديكوا المثالين الصغيرين دول يحكى ان احدهم كان يلعب الشطرنج مع امير من امراء العرب
واشترط ليه اذا غلبه ان يضع له فى كل مربع من مربعات الشطرنج
والذى يبلغ عددها 64 حبة رز فى المربع الاول ثم يضاعفها حتى اخر مربع
فكان هذا الرقم
9.223.372.036.854.780.000
حاول قراءة هذا الرقم
نأتى للمثال الثانى امسك ورقة وقلم عشان تحسب بنفسك وتتاكد لو عرض عليك واحد سيارته الفخمة جدا جدا جدا
وقال لك ادفع لى المبلغ باقساط يومية
اليوم الاول جنيه
اليوم التانى ضعف الاول يعنى اتنين جنيه
اليوم الثالث ضعف اللى قبله
يعنى 4 جنيه
وهكذا 
هتوافقو ولا لاء
معظمنا هيووافق على طول
لكن متستعجلوش
احسبوها صح هتلاقوا ان العربية هتقف عليكم بالسعر ده عند نهاية اليوم الاخير من الشهر 1.040.973.824لمن لا يعرف يقرأ هذا الرقم بليون وأربعين مليون وتسعمية وثلاث وسبعين ألف وثمانمية وأربعة وعشرين جنيه اظن بعد كده متستهونوش بالسيئات الجارية او الحسنات الجارية تم بحمد الله وتوفيقه

لو قريت الموضوع ده ومعرفتش تقرب من ربنا يبقى ابكى على نفسك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» لو دخلت وخرجت من غير ما تقرب لربنا يبقى ابكى على نفسك
» إن كنت تظن نفسك ذكياً فجاوب على هذا السؤال لديك 10 دقائق
» الموضوع ده لكل اللى بيحب إيهاب يقراه ضرورى
» بعد الموضوع دا ياترى هتبقى مؤيد ولا رافض لسياسة الاستخدام العادل؟
» لأول مرة الموضوع الخاص بشرح طريقة عمل روت لأجهزة الاندرويد/بالصور والفيديو HD