شرح
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شرح

افضل موقع شرح عربى متكامل
 
الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول الروبوت جالب المواضيع





 

 مش انت اللى هتعلمنى دينى

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin



عدد المساهمات : 744
نقاط : 2721
تاريخ التسجيل : 24/10/2011

مش انت اللى هتعلمنى دينى Empty
مُساهمةموضوع: مش انت اللى هتعلمنى دينى   مش انت اللى هتعلمنى دينى I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 09, 2011 9:44 pm






السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء القراءة للاخر للضرورة القصوى

الاعضاء والزوار الكرام




تحية طيبة مباركة عطرة من القلب للقلب




اما بعد




فإن اصدق الحديث كتاب الله عز وجل وخير الهدى هدى نبيه صلى الله عليه وسلم




فاللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين




اخوانى واخواتى




لا شك اننا كمسلمون يحدث هذا كثيرا امام اعيننا




تجد شخصين يتكلمون فى نقطة فى الدين مختلفين عليها




احدهم صحيح والاخر مخطئ




وتجد المخطئ دائما ما يقول هذه الكلمة




مش انت اللى هتعلمنى دينى




او انا عارف دينى كويس




او او الى اخر هذه الاشياء




وينسى هذا المخطئ انه لا يوجد مخلوق على هذه الارض كامل العلم فى مجال معين




فعالم الفيزياء لا يستطيع ان يتعلم علم الفيزياء بالكامل




وحتما ستجده ضعيفا او جاهلا ببعض الامور




عالم الكيمياء




وهكذا عالم الدين وهنا اقول عالم الدين




وهو اعلى مراتب الايمان




فهؤلاء العلماء هم من نستقى منهم الفهم الصحيح للاسلام




لكن للاسف ولاننا فى زمن الرويبضة




التى اخبرنا عنهم النبى صلى الله عليه وسلم بقوله




"إنها ستكون سنون خداعات..يخون فيها الامين ويؤتمن فيها الخائن..ويكذب فيها لاصادق ويصدق فيها الكاذب..وينطق فيها الرويبضة"




قالوا وما الرويبضة يارسول الله .. قال التافه يتكلم فى امر العامة




وقد قال الرسول صلى الله عليه وسلم فى الحديث الصحيح




إذات ضيعت الامانة فانتظر الساعة




ما الداعى لذكر هذين الحديثين هنا




الحديث الاول هو لتبيان ان الرويبضة هم المقصود بهم الذين لا يفقهون شيئا مما يقولون




يتألون على الاسلام ما ليس فيه




وهؤلاء هم من يضيعون الامانة




والامانة هنا المقصود بها الاسلام




وصحيح ان المقصود بحديث الامانة جميع المسلمين




الا ان الجانب الاكبر الذى يساعد على ضياعها فى هذا الزمان هم الرويبضة




للاسف لاننا فى هذا الزمان فيعتقد البعض من عامة الناس ان هؤلاء الرويبضة هم اعلم العلماء




لمجرد انهم دارسين لعلوم الشريعة ومعهم شهادة تثبت ذلك




ويظنون ان العلم بالشهادة




خطأ هذا خطأ اخوانى واخواتى




لا يوجد عالم كامل فى كل شئ




الا تسمع عند تقديم مذيع لاحد المشايخ يلقبه بتخصصه




يقول فلان استاذ الفقه المقارن




فلان استاذ علم الحديث




فلان الباحث فى علوم الشريعة



إذن فالدين تخصصات




لا يستطيع احد ما ايا كان حتى لو لقب بالعالم ان يلم بكل علوم الدين




وتاتى انت ايها العامى وتقول لى مش انت اللى هتعلمنى دينى؟




قبل ان تتكلم فى الدين يجب ان تتعلم اساسيات دينك اولا




طب انا بتعلم دينى من فلان




وانت شايف ان فلان دا مبيفهمش فى الدين




اقولك انا




اول شئ لنتفق




ليس كل من يحمل شهادة عالم بما درسه




فقد تتخرج من كلية تجارة وانت لا تعلم شئ فى المحاسبة




واداب وتربيه الى اخر هذه الاشياء




حتى لو اكملت لن تسطيع معرفة كل شئ




الا ترى فى فى كلية حقوق تخصصات؟




قانون مدنى




قانون دولى




قانون بحرى




وترى فى كلية تجارة




محاسبة حكومية




محاسبة فنادق




محاسبة شركات مساهمة وخاصة




محاسبة تكاليف




ومحاسبة ضريبية




وكل من هذه المواد لها اساتذتها وخبرائها




كلية اداب تجد قسم فرنسى




قسم الانجلش




قسم اللغة العربية




التربية علم النفس




فلسفة




وهكذا




فليس معنى انك متخرج من اداب انك تعلم فرنسى وعربى




فانت تتخصص




وهكذا عالم الدين




اذن يجب ان نتفق




ان تنسى تماما كلمة مش انت اللى هتعلمنى دينى




لانك تجهل الكثير من امور الدين وانا كذلك




اذا كان العلماء كذلك




فما بالك بى وبك ونحن لم ندرس فى الدين




اتفقنا؟




نأتى للشق الثانى




هتقولى برضه انت متفهمش فى الدين اكتر منى عشان تعلمنى




يعنى انت ولا فلان الفلانى استاذ علم الشريعة؟




اقولك




فى مثل بنقوله عندنا




اذا كان اللى بيتكلم مجنون فاللى بيستمع عاقل




ولا انت مجنون برضه ولا ايه ياعم الحاج



لازم تكون عاقل للى بتسمعه

شوف ربنا قال ايه فى القررأن الكريم

"
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ"


عارف معنى الاية اللى فاتت دى ايه وبتتكلم عن مين؟

بتتكلم عن الناس اللى بتفتى ارضاءا للسلطان

ان فى ناس من العامة زينا كدا بتتبعهم

لانهم شايفين انهم هما اللى بيفهموا فى الدين ولازم نمشى وراهم

هييجى يوم القيامة لما نتحاسب على الذنوب اللى بنرتكبها بسبب اتباعنا لفتوى هؤلاء

نجد ان هؤلاء يتبرأون مننا

تعالوا نكمل الاية بتقول ايه


"يوم تبرأ الذين اتبعوا من الذين اتبعوا وتقطعت بهم الاسباب * وقال الذين اتبعوا لو ان لنا كرة فنتبرأ منهم كما تبرأوا مننا"

يعنى العامة من الناس اللى مشيت ورا فتاوى هؤلاء الرويبضة سيتمنون ان يعودوا للدنيا مرة اخرى ليتبرأوا من هؤلاء بعد ان رأو العذاب

تعالوا بقى نشوف جزاء الرويبضة واللى اتبعوهم ايه فى بقية الاية

"كذلك يريهم الله اعمالهم حسرات عليهم وما هم بخارجين من النار"

يعنى عذابنا كعامة وعذابهم كناس بيتدعوا انهم علماء هيكون النار

عشان كدا لازم نكون اييييه؟

لازم نكون عاقلين


احنا عاقلين




قبل ما تسمع لاحد اول شئ خدها قاعدة




كلنا كمسلمون نعلم تمام العلم ان الدول العربية الاسلامية الان فى اسوء حال




وان حكامها علمانيوون لاقصى درجة




ويتم انتقاء اعضاء الحكومات بدقة




فلا يعقل لحاكم مثلا ان يختار حاكم يريد ان ينشر الفساد فى بلده من خمارات
وكباريهات وتماثيل وبنوك ربوية ان يختار شخص تقى فى دينه يعارضه فى كل هذا؟




لا يعقل ابدااا يجب ان يختار من سيقول نعم للسلطان يخاف السلطان لا يخاف الله




لماذا لان التقى يخاف الله عز وجل وسيقول الحق حتى لو وضعه السيف على رقبته




على عكس من يخاف السلطان




اذن نتفق على النقطة الاولى من الشق التانى




ان لا نثق ثقة عمياء فى شيوخ وعلماء الحكومات




طب اعرف منين ان كنت اللى بسمعله بيتكلم صح ولا غلط؟




اقولك




صلى على النبى الاول




صليت؟




صلى عليه كمان مرة




ندخل على الشق الثانى




الاساسيات




مفيش اختلاف ان كل واحد فينا عارف الواجبات الاساسية والتى يعلمها كل مسلم




بس مفيش اختلاف ان واحد اكيد عنده علم اكتر من التانى فى بعض الاشياء




يعنى مثلا قد تكون انت عالم ببعض العلوم الدينامكية وقد اكون انا عالم ببعض الامور التجارية




قد تكون عالم ببعض الامور فى صناعة معينة




قد اكون انا عالم ببعض الاشياء فى شئ اخر




فهذه العلوم نكتسبها نحن من خلال خبراتنا التى نكتسبها من القراءة العمل المعاييشة الممارسة الى اخر الاشياء التى نمر بها يوميا




فليس من العييب ان اكون اعلم منك فى شئ وليس عيب ان تكون انت اعلم منى فى نقطة فى شئ




اتفقنا؟




اذن قبل اى شئ لنقول عندما نتحدث فى شئ فى الدين راجع نفسك اولا




هل انت تعمقت فى هذا الشئ وعلمته ام لا




ان كنت علمت فجادل وناقش فلا مانع من ان نصل الى الصحيح فى الاخر




فقد قال الامام الشافعى ما جادلت احد قط الا وتمنيت ان يكون الصواب حليفه





هذا رجل يريد ان يصل للصواب فقط




لا يريد ان ينتصر لنفسه




فلنكن كذلك




نريد الانتصار للحق لا للنفس




ان قولت لك على شئ حرام ام حلال




ماذا تفعل؟




الاجابة بعد الفاصل




صلى على النبى




=========




صلى ومتبقاش بخيل مرة تانية




عدنا بعد الفاصل




اول شئ اعلم 3 اشياء




اول شئ انه اذا حادثك احد بامر فى الدين وانت لا تعلم عنه شئ قل له




ااتنى بأية تثبت كلامك




او حديث صحيح (يشترط ان يكون صحيح) اتفقنا؟




هاتلى تفسير الاية دى بفهم الصحابة او التابعيين




لا تأتنى بتفسير احد من علماء اليوم




فنحن امة نقلية




اللى يقولك حاجة قوله الكلام اللى فات دا




مجابلكش حاجة من الكلام اللى فات اعلم انه جاهل او صاحب هوى




طب ايه؟




لما احب اسمع اسمع لمين انا معرفش




بص هقولك جملة مختصرة مفيدة





اعلم ان العلماء الحق هذه الايام هم من ينقلون فتاويهم او يفسرون القرأن والحديث بفهم الصحابة لا بفهمهم



اى ينقلون كلام الصحابة والتابعين ويقومون بتفسيره


بس خلاص

طب ليه؟


لان كلام الصحابة صعب على عامة الناس هذه الايام




اما من يقوم بالتفسير من عنده بحجة ان باب الاجتهاد فى الاسلام مفتوح




فهذا ابتعد عنه




وبكدا كلامى انتهى




بس حابب قبل اما ختم اسألك كام سؤال ياللى بتقولى مش انت اللى هتعلمنى دينى



وقبل اما تشوف الاسئلة لو كتيرة ياريت تبص على اخر سؤال فقط


ايه الفرق بين صلاة الصبح وصلاة الفجر؟




اذكر طبقات المدلسين




اذكر لى ما هى درجات الحديث واخبرنى الحديث المرسل يوضع تحت اى درجة؟




اذكر لى ما معنى حديث غريب؟




اذكر معنى متفق عليه




يقول الرسول صلى الله عليه وسلم



"من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه"

اشرح متى يكون التغيير باليد ومتى يكون باللسان ومتى يكون بالقلب


اشرح لى فقه المكمل




اشرح لى عقيدة الولاء والبراء ما هى




الحديث المشهور



رمضان اوله رحمه واوسطه مغفرة واخره عتق من النار


هل هذا حديث؟




حديث



من لم تنهه صلاته عن فعل الفحشان والمنكر فلا صلاة له


هل هذا حديث ايضا؟




ملحوظة ان كنت اعتقدت انهم احاديث فاعلم انه لا ينبغى لك نهائيا ان تقول مش انت اللى هتعلمنى دينى




لان دول مش احاديث




الاول منكر والثانى ضعيف




اه نسيت يعنى يه منكر ويعنى ايه ضعيف




سؤال اخير بقى




هل الانسان مسير ام مخير؟


ملحوظة : اجابة هذا السؤال بالاخص انصحك الا تحبث عنها فى جوجل
لانك ستجد اجابات متضاربة وصعب جدااا توصل للاجابة الصحيحة فيهم


الاسئلة السابقة انما وضعت لتعلم انه لا ينبغى لك قط ان تقول مش انت اللى هتعلمنى دينى




ولتخبرك ايضا ان من يحدثك الان انما هو قارئ قراءة بسيطة فى الدين




لا امدح فى نفسى فانا لست حتى بطويلب علم




ولكنى اريد ان اقنعك بشئ




ان مقدار العلم يختلف من شخص لاخر




هذا ما اردت قوله




واعتذر لطول الموضوع



فى امان الله Smile


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://shar7.arabepro.com
os59
عضو جديد



عدد المساهمات : 3
نقاط : 3
تاريخ التسجيل : 23/11/2011

مش انت اللى هتعلمنى دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: مش انت اللى هتعلمنى دينى   مش انت اللى هتعلمنى دينى I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 23, 2011 9:13 am

بارك الله فيك
وجزاك الله خير الجزاء
موضوع قيم
ربنا يهدينا جميعا للحق
آميييييييييييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Admin
Admin



عدد المساهمات : 744
نقاط : 2721
تاريخ التسجيل : 24/10/2011

مش انت اللى هتعلمنى دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: مش انت اللى هتعلمنى دينى   مش انت اللى هتعلمنى دينى I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 23, 2011 11:50 am

تكرم اخى الحبيب os
للرد الطيب
الموضوع يغيظ بشكل فظيع لذلك اثرت ان اكتبه
عشان لما يكون فى نقاش بينى وبين اى حد ابعتله الموضوع جاهز
افهمه اننا كلنا عارفين واجباتنا فى الدين
لكن مش عارفين كل شئ فى الدين
الدين كبير جدااااا حتى العلماء كل منهم له تخصص
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://shar7.arabepro.com
 
مش انت اللى هتعلمنى دينى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الموضوع ده لكل اللى بيحب إيهاب يقراه ضرورى

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شرح :: القسم العام :: الاسلاميات-
انتقل الى: